|
|
BIBLIJSKA PORUKA DANA
TIJELOVO - SVETKOVINA
TIJELA I KRVI KRISTOVE
Četvrtak, 3. lipnja
2010.
Lk
9,11b-17
11Saznalo to mnoštvo po
pođe za njim. On ih primi te im govoraše o kraljevstvu
Božjem i ozdravljaše sve koji su trebali ozdravljenja.
12Dan bijaše na izmaku. Pristupe dakle dvanaestorica pa
mu reknu: "Otpusti svijet, neka pođu po okolnim selima i
zaseocima da se sklone i nađu jela jer smo ovdje u pustu
kraju." 13A on im reče: "Podajte im vi jesti!" Oni
rekoše: "Nemamo više od pet kruhova i dvije ribe, osim
da odemo kupiti hrane za sav ovaj narod." 14A bijaše oko
pet tisuća muškaraca. Nato će on svojim učenicima:
"Posjedajte ih po skupinama, otprilike po pedeset." 15I
učine tako: sve ih posjedaju. 16A on uze pet kruhova i
dvije ribe, pogleda na nebo, blagoslovi ih i razlomi pa
davaše učenicima da posluže mnoštvo. 17Jeli su i svi se
nasitili. I od preteklih ulomaka nakupilo se dvanaest
košara.
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
TIJELOVO - SVETKOVINA TIJELA I KRVI KRISTOVE
Lk 9,11b-17
Sve što jest, što na bilo koji način opstoji, jest
tajna, velika. Bog je tajna, stvorenje je tajna, čovjek
također. Tajna ostaje nerješiva, o-tajna. Probleme je
moguće rješavati, tajne ne. Tajni se može samo
pristupiti. Nježno, s osjećajem odgovornosti. Zato
uvijek kad čovjek pokušava dosegnuti Boga, svijet ili
sebe, dotiče u biti jednu veliku tajnu. Temeljna je
značajka kršćanstva u vjerovanju u neposredno, izravno
prožimanje vremenitoga i vječnog, povijesnoga i
transcendetnog, zbiljnoga i zazbiljnog, čovjeka i Boga.
Objava nije priopćavanje pojedinačnih riječi, izričaja,
već trajni Božji dolazak, advent među ljude.
Priopćavanje Boga čovjeku. Bog se veže uz osobe,
događaje i stvorenu stvarnost da bi one postale
mogućnost za naš osobni susret s njime. To ima svoj
vrhunac u iskustvu i tumačenju života i djela Isusa
Krista. U njemu se na neponovljiv, jedinstven način Bog
angažira. Isus Krist je trajna povezanost Boga s
čovjekom te čovjek Isus Krist postaje neponovljivim i
neopozivim znakom Božje nazočnosti u svijetu, povijesti
i među ljudima.
Sakramenti kao vidljivi znaci Božji su put u Isusu
Kristu do čovjeka i ljudi. Duh se Božji vezao uz
određene znakove, u euharistiji uz znakove kruha i vina.
Duh Sveti ima ulogu ostvariti djelo i poslanje Isusa
Krista u svijetu i povijesti na sveobuhvatan način. On
sažima i integrira u jedno svijet i povijest u Isusu
Kristu. Euharistija je uprisutnjenje i sažetak
cjelokupnog kršćanskog misterija spasenja. Ona obuhvaća
i stvaranje i novo stvorenje, ona je izričaj i odraz
božanske naklonosti i ljubavi te ujedno čovjekov odgovor
na taj zov. Ona je sažetak i vidljiva oporuka cjelokupna
Isusova djela, života smrti i uskrsnuća. Ona je proslava
Boga, ali i spas za čovjeka, dar i uzdarje, milost ali i
obveza. Ima silaznu i uzlaznu putanju, Boga prema
čovjeku i obratno.
U Starom zavjetu imamo neprestance san o zemlji u
kojoj teku med i mlijeko. To su znameni blagostanja i
blagodati. To su slike budućnosti o kojima narod u
pustinji gdje ništa nema sanja. Isus svjesno odbacuje te
slike. Tih slika nema nigdje u njegovim izričajima. Jer
oko meda i mlijeka se čovjek puno ne trudi. Med je
proizvod pčela i čovjek otima njima njihov trud. Isto
tako i mlijeko. Otima ono što pripada drugome. Med i
mlijeko nisu proizvodi čovjekove mašte, sposobnosti,
nisu djelo rada njegovih ruku. Uzima ih gotove iz svog
svijeta, priroda mu ih pruža na dlanu. I ako ima
dovoljno meda i mlijeka, on se osjeća kao u raju.
Stoga Isus zbori o kruhu i vinu. Kruh i vino nastaju
tako što čovjek svojim rukama zahvaća u prirodu i
mijenja je. Čovjekov rad, muka, sposobnost su uključeni
u kruh i vino. Kruh i vino nose na sebi tragove
čovjekova truda i sudbine. Zato Isus uzima kao znamen
nade u zajedništvo Boga i čovjeka te dvije slike u
kojima je uključena Božja ljubav, ali i čovjekova
sudbina koja je još od Adama sudbina prepuna znoja,
suza, muke, napora. Isus veli: Pšenično zrno mora biti
spremno umrijeti, želi li biti plodno. Što ne padne u
zemlju i ne istrune, ne može biti plodonosno. Kruh je
slika za čovjekovu promjenu.Isto je i s vinom. Koliko
sunca, truda, muke, gnječenja, dok se ne dobije sok koji
vrenjem prelazi u vino.To su dvije nove slike Novog
saveza. U objema slikama uključeno je sijanje, rast,
sazrijevanje, promjena, preobrazba, pre-tvorba. Onaj tko
želi u budućnost, mora ostaviti i nadići djetinje slike,
dječje maštarije. Mora biti spreman na svakodnevne
preobrazbe, pre-tvorbe. Jer pretvorba je pre-tvaranje
jedne stvari u drugu. E. Fromm se jednom izrazio kako je
za suvremenog čovjeka cijeli svijet i ova zemlja poput
velikog vimena. Svatko iz toga želi za sebe isisati što
je moguće više. Tako čovjek ostaje neprestano u
djetinjoj fazi, nikad ne odrasta u pravu, zrelu osobu.
Čovjek ne odrasta stareći, već on izrasta i odrasta u
čovjeka samo ako se u njemu rađa i nastaje nešto novo,
ako to sazrijeva tijekom godina. Nešto što nije po sebi
dato, što mi se izvana daje, što podaruje mome životu
puninu i smisao, cjelovitost, što čovjeka uključuje u
sveopće tokove života i rasta.
Euharistija je Kristova ponuda. On se sam želi u nama
ukorijeniti, zažiliti poput zrna žita koje pada u
zemlju. On želi rasti i poprimiti obličje u svakome od
nas, prožeti nas i ispuniti do mjere punine Kristove,
kako bi rekao Pavao. A tko se usmjeruje prema
budućnosti, preuzima na sebe sudbinu zrna. Sije se u
zemlju, umire, prepušta se zakonu preporađanja u Duhu,
zakonu rasta. U poniznosti izrasta, jer samo puni klas
se obara prema zemlji, dok prazan strši prema nebu
(poput ljudi, poniznih i oholih, praznoglavih). U
zajedništvu s drugima postaje kruhom koji ljudi blaguju.
Od takva se kruha može živjeti te taj kruh može podariti
drugima život i osnovicu za budućnost.
I druga slika vina također je slika nade. "Ja sam
trs, vi mladice", veli Isus (Iv 15). Vino koje se
žrtvuje ujedno je vino svetkovanja, ovdje na zemlji i u
Očevu kraljevstvu. Vino je "krv novoga i vječnog Saveza"
između Boga i čovjeka u Kristu Isusu. Isusova čudesa, a
napose ono s kruhom i njegov tumač (Iv 6) nisu nikakav
hokus-pokus, nisu svrhom samima sebi, već su tu da nas
promijene u novo stvorenje.
Kruh koji se dobiva umiranjem zrna hrana je od koje
ljudi ovog svijeta mogu živjeti. On je ujedno i plod
pravednosti, plod koji nam omogućuje da postanemo
baštiniti Kraljevstva. Taj kruh je znak što nakon svih
sudbinskih udara i katastrofa na ovome svijetu ostaje u
budućnosti. A vino koje se dobiva umiranjem grožđa
postaje pićem koje čovjeka na ovom svijetu veseli,
ispunja životnom radošću istodobno je znamen za vječno
radovanje i svetkovanje u Kristovu kraljevstvu. Time
cjelokupna povijest svijeta postaje samo ponavljanje i
ozbiljivanje Isusove povijesti i života. Sakrament smrti
i života prerasta u sadašnjost i budućnost čovječanstva
te stvara nadu, pa i ondje gdje je svaka nada umrla.
|
|
|
|
|
|
|
|
BIBLIJSKA PORUKA DANA
Vrijeme kroz godinu
9. tjedan kroz godinu
Četvrtak, 3. lipnja
2010.
Mk
12,28b-34
28Tada pristupi jedan od
pismoznanaca koji je slušao njihovu raspravu. Vidjevši
da im je dobro odgovorio, upita ga: "Koja je zapovijed
prva od sviju?" 29Isus odgovori: "Prva je: Slušaj,
Izraele! Gospodin Bog naš Gospodin je jedini. 30Zato
ljubi Gospodina Boga svojega iz svega srca svojega, i iz
sve duše svoje, i iz svega uma svoga, i iz sve snage
svoje!" 31"Druga je: Ljubi svoga bližnjega kao sebe
samoga. Nema druge zapovijedi veće od tih." 32Nato će mu
pismoznanac: "Dobro, učitelju! Po istini si kazao: On je
jedini, nema drugoga osim njega. 33Njega ljubiti iz
svega srca, iz svega razuma i iz sve snage i ljubiti
bližnjega kao sebe samoga - više je nego sve paljenice i
žrtve." 34Kad Isus vidje kako je pametno odgovorio, reče
mu: "Nisi daleko od kraljevstva Božjega!" I nitko se
više nije usuđivao pitati ga.
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
NAJVAŽNIJA ZAPOVIJED?
Mk 12, 28b-34
Isusovi protivnici smjenjuju se pred njim na tekućoj
vrpci. Najprije smo imali farizeje i herodovce koji mu
postavljaju zamku, potom imamo saduceje koji pitaju
spram uskrsnuća mrtvih u slici one žene koja je imala
sedmoricu muževa, a danas imamo jednoga pismoznanca koji
mu postavlja pitanje nad pitanjima, pitanje spram
najvažnije zapovijedi u Zakonu. Sve same klopke, zamke,
žele ga uhvatiti u riječi. Čovjek može pitati
zainteresirano, neutralno, onako usput, ili pak životno
pitati. Sva su pak ova pitanja iz zla i pokvarena srca
koja misle kako Isusa upropastiti, a s druge srane imamo
Isusa koji savršeno mirno i hladno, s jasnoćom i
smirenošću daje odgovore.
Čini se da je ovaj pismoznanac pristupio Isusu bez
pozadinskih, zakulisnih misli, ne da bi ga iskušao ili
mu stavio neku stupicu kako bijaše u prethodnim
prizorima. On dolazi i pita spram najvažnijega propisa u
Zakonu. Zapravo on pita spram onoga što je to najvažnije
u životu, do čega nam je najviše stalo. I svatko od nas
zna za takva pitanja. Ako je netko u očaju, pita se,
čemu zapravo još živi. Ako se netko dosađuje, on se i
nehotice pita, koji je smisao njegova života. Samo kad
se čovjek osjeća zbiljski sretnim, takva pitanja ne
naviru. Onda se odgovor nameće sam po sebi. Ali na kraju
ipak čovjek postavlja sebi pitanje: Čemu ovih mojih
nekoliko desetljeća na ovoj zemlji? Čemu ovo sve služi,
čemu živim? Za što živim?
Na pitanje Isus ne odgovara informacijom ili poukom,
nego molitvom koju svaki vjerni Židov mora svakodnevno
višekratno moliti: "Šema Israel! - Čuj, Izraele!"
Odgovor pretače u molitvu upravo kao što i psalmi
pozivaju cjelokupno stvorenje da slavi Gospodina svojim
opstojanjem, svojim životom. Poziva sve, i živu i mrtvu
prirodu, da se uključi u hvalospjev stvorenja, kako je
to kasnije oživotvorio i Franjo Asiški u svome Hvalopoju
stvorenja. Isus, odgovarajući na postavljeno pitanje
molitvom, jasno odgovara kako je središnjica svega
morala i sve etike u ljubavi. Čovjek duguje Bogu ljubav.
To je samo uzdarje koje on kao grješno stvorenje može
dati Bogu. I ljudski će odgovor uvijek zaostajati za
onim što Bog od nas očekuje. Stoga čovjek treba
napregnuti sve duševne i intelektualne sile kako bi
odgovorio na ljubav prema Bogu.
Što hoće Isus navođenjem odgovora iz knjige Ponovljenog
zakona? Želi samo reći: Slijedi glas svoje savjesti,
svog srca. Slijedi onaj kompas koji ti je usađen u srce
i pamet samim time što si Božja slika. Nosiš na sebi
Božji autogram, potpis i svojim životom samo trebaš
dopisivati ono što je započeo Bog stvarajući te i
šaljući te na svijet. Cijelo stvorenje na svoj način
stvara prekrasnu harmoničnu simfoniju koja se stapa u
veličajnu pjesmu stvorova (poput Beethovenove ‘Ode
radosti', ili tolikih poziva u psalmima da sve živo
veliča, tj. ljubi i hvali Gospoda). Ne smiješ se Boga
bojati kao zakonodavca koji svaki čas samo vreba ne bi
li te uhvatio u kakvom prijestupu ili grijehu. Nauči se
u njemu promatrati Oca koji voli i vodi svoje dijete.
Nije li se u povijesti Izraela, tj. tvog naroda (ako
želimo staviti ove riječi u usta Isusu kao odgovor
protivnicima), taj Bog pokazao kao Bog otaca? I nije li
vjerovanje odnosno povjerenje u tog Oca bilo ravno
prodoru u slobodu, novi život, odbacivanju lanaca,
napuštanju ropstva, prividne zbrinutosti koja nije
davala nikakve šanse za nekakvo makar kakvo-takvo sutra
(jer, Egipat je ‘kuća ropstva', robovanja)? Nije li
posluh njegovu glasu bio ravan dolasku u vlastitu
zemlju, u sreću, u pravi život? Dakle, pronađi tog Boga
i služi mu, i onda ćeš ispuniti svoje poslanje u
svijetu. Tad ćeš biti cjelovit čovjek, nepodijeljen,
snažan za nove zaveslaje, nova obzorja. Na to poziva
Isus i želi nas oduševiti za isti stav. Ljubljen si i
uzvrati ljubav.
Srčika Isusova navještaja - naime, ljubav prema Bogu i
bližnjemu - ima dvije osovine. Ono što čovjek duguje
Bogu uvijek se događa u ophođenju s ljudima. Zato će
Isus navesti i onu čuvenu prispodobu o konačnom sudu
gdje je on prisutan u svakome najmanjem braću. Svatko
nosi u sebi Očevu sliku, Božju sliku i priliku. Svatko
od nas treba spoznati kako se smisao njegova života
ozbiljuje u odnosu prema onima s kojima živi. Kad čovjek
prihvati bližnjega, prihvaća i samoga sebe. A ako ne
voli samoga sebe, kako onda može voljeti bližnjega?
U
vremenu hladne tehnike i računala čovjek je negdje na
rubu. Ostavljen i osamljen, neljubljen i neprihvaćen.
Zato posvuda iskorak u poroke, zlo, grijeh, drogu.
Čovjek želi iskoračiti iz hladna svijeta. Ako na početku
novovjeke filozofije stoji tvrdnja, aksiom Cogito,
ergo sum, današnji čovjek žudi za tim da bude
ljubljen. Stoga bi se onaj aksiom dao prereći i kazati:
Amor, ergo sum - ljubljen sam, dakle jesam, postojim.
Netko nas je htio, netko nas je uzljubio, zato
postojimo na ovoj zemlji.
Voljen sam, ljubljen sam, dakle jesam. Odnosno, ljubim i
volim, dakle jesam. I nema veće zapovijedi od te.
Slijediti je, živjeti je i životom tumačiti: To je onda
pravo životno ispunjenje koje od nas očekuje Isus. A što
čine oni koji nisu voljeni i ne znaju voljeti, vidimo iz
svog najbližeg okružja: znaju samo iz rušiteljske mržnje
razarati i ubijati i voditi ratove. Žalosno je kad se
psihopatološki tipovi domognu vlasti i demagoški povuku
za sobom mase u nesmiljenu propast i mržnju. Tko nije
iskusio ljubav, ne može je ni uzvratiti, i onda mu je
cijeli svijet samo konkurent kojega treba ukloniti s
puta. Gospod je pak stvorio zemlju da bude zavičaj i
obitavalište svih u ljubavi i razumijevanju.
|
|
|
|
|